ẢNH HƯỞNG CỦA NIỀM TIN CÁ NHÂN VÀ SỰ ỦNG HỘ CỦA GIA ĐÌNH, BẠN BÈ ĐỐI VỚI DỰ ĐỊNH KHỞI NGHIỆP CỦA PHỤ NỮ

ẢNH HƯỞNG CỦA NIỀM TIN CÁ NHÂN VÀ SỰ ỦNG HỘ CỦA GIA ĐÌNH, BẠN BÈ ĐỐI VỚI DỰ ĐỊNH KHỞI NGHIỆP CỦA PHỤ NỮ

TRUONG THUY HANG
Summary: 
The article is based on analyzing quantitative data collected in the baseline survey “The conception and intention of women on starting a business in the context of international integration - phase I, Northern region”, conducted by Institute for Women’s Studies, Vietnam Women’s Academy in 2017. Quantitative data techniques used are: Compare Means, OneWay ANOVA, correlation and regression analysis. Analytical results show that personal belief and the support of family and friends have an impact on the startup intention of women. When women have faith, positive attitude, strong support of family and friends, their determination on business starting is high. Among those factors, the personal belief of women has the higher level of impact on their intention to start a business in comparison to their family and friends’ support. Thus, State agencies and Vietnam Women’s Union should continue their programs and plans to help raise awareness and knowledge of women on starting a business.
Keywords: 
women
startup
starting a business.
Refers: 

[1] Đinh Việt Hòa. (2012). Tinh thần khởi nghiệp kinh doanh: Trái tim của một doanh nhân. Hà Nội: Nhà xuất bản Đại học Quốc gia Hà Nội

[2] Học viện Phụ nữ Việt Nam. (2017). Báo cáo kết quả điều tra cơ bản về nhận thức, dự định khởi nghiệp của phụ nữ trong bối cảnh hội nhập quốc tế. Giai đoạn I Khu vực miền Bắc

[3] Lê Quân. (2005). Nghiên cứu quá trình quyết định khởi nghiệp của doanh nhân trẻ Việt Nam. Tạp chí Khoa học Thương mại, số 12, 2005

[4] Nguyễn Quốc Nghi, Lê Thị Diệu Hiền & Mai Võ Ngọc Thanh. (2016). Các nhân tố ảnh hưởng đến ý định khởi sự doanh nghiệp của sinh viên khối ngành quản trị kinh doanh tại các trường Đại học/cao đẳng ở thành phố Cần Thơ. Tạp chí Nghiên cứu khoa học, số 10, tháng 2 năm 2016.

[5] Phạm Duy Nghĩa. (2006). Về thời đại khởi nghiệp của dân doanh. Tạp chí Tia sáng số 2-3, 2006, tr 25

[6] Phòng Thương mại và Công nghiệp Việt Nam – VCCI. (2015). Báo cáo chỉ số khởi nghiệp Việt Nam 2014. Hà Nội: Nhà xuất bản Thông tấn.

[7] Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes 50, 179-211

[8] Choitung Lo, Hongyi Sun & Kris La. (2012). Comparing the Entrepreneurial Intention between Female and Male Engineering Students, JWE 2012, No. 1-2, 28-51, Original scientific paper, UDC: 005. 331 JEL: L26; J82

[9] Francisco Lian & Yi-Wen Chen. (2009). Development and Cross-Cultural Application of a Specific Instrument to Measure Entrepreneurial Intention. Entrepreneurship theory and practice. Baylor university. Pg 593- 617

[10] Khalid Ismail, Abdul Rahman Ahmad, Kamisan Gadarl & NKY Yunus.(2012). Stimulating factors on women entrepreneurial intention. Business Management Dynamics Vol.2, No.6, Dec 2012, pp.20- 28, ISSN: 2047-7031

[11] Norris F. Krueger & Michael D. Reilly. (2000). Competing models of entrepreneurial intentions. Journal of Business Venturing 15, 411–432

How to Cite: 
TRUONG THUY HANG, ,2018, ẢNH HƯỞNG CỦA NIỀM TIN CÁ NHÂN VÀ SỰ ỦNG HỘ CỦA GIA ĐÌNH, BẠN BÈ ĐỐI VỚI DỰ ĐỊNH KHỞI NGHIỆP CỦA PHỤ NỮ, WOMEN'S SCIENCE JOURNAL, 67-76, 3, (http://tapchikhoahoc.hvpnvn.edu.vn/anh-huong-cua-niem-tin-ca-nhan-va-su-ung-ho-cua-gia-dinh-ban-be-doi-voi-du-dinh-khoi-nghiep-cua-0)

Articles in Issue